top of page
  • suzybb

פשיעת ילדים ונוער במשבר הקורונה - שעתם היפה של עברייני הרשת

יחידה 105 פרסמה נתוני פשיעה של חודש מרץ 2020 .חודש תחילתה של התפשטות קורונה בישראל. אני מצויים בעידן מיוחד בו מתפתחים עבריינים מיוחדים לפשיעה : "עברייני קורונה", אשר, בדומה לה : סמויים מהעין , עלומים ומצליחים לחדור באמצעות דרכי מירמה והטעייה ,שקר וכזב למחוזות לא להם ולהינות מתמימותם של אזרחים הספונים בביתם ומלאי דאגה מפני הקורונה והשלכותיה. סוגי עבירות עליהם יש לתת את הדעת עקב התפתחותם ב"עידוד" הקורונה, הן העבירות הנסתרות או ניתנות להסתרה עקב המצב. הכוונה לעבירות שהרשתות החברתיות מהוות להן הסוואה ומקלות על ביצוען.

דוגמאות לעבירות מתוך הדו"ח הנ"ל וניתוחן:

1. עבירות ברשתות בנושאי: מין, פדופיליה, הפצת סרטונים וביוש- מאז תחילת הסגר ,מדווחת יחידה 105 על עלייה של 50 אחוז בתלונות בגין העבירות הנ"ל. הילדים ובני הנוער נמצאים בעת הזו בתקופה של ריחוק ובידוד חברתי ממסגרות החינוך והפנאי, דבר שגורם ללחץ נפשי המתבטא ב:ופנייה מרובה לסיוע במצוקה נפשית למוקד 105 מחד, ולרבויין של עבירות אלה מהסבות לבצוע עבירות ונטילת סיכונים מואצת בגיל ההתבגרות.

2. עבירות מחשב – חלון הזדמנויות לעבריינים מסוגים שונים . אלה המשתמשים במחשב ככלי עבודה ואלה המנצלים את הידע הקיים בתוכו. מרמה, הונאה, פדופיליה ,הימורים, מין. ריגול תעשייתי, סמים ועוד...עלינו לזכור שפנאי בלתי מוגבל מייצר הזדמנות לבצוע עבירות. מעין "פירצה קוראת לגנב". בעידן הקורונה העבריינות -כמעט כולה עברה לפינת המחשב.

3. אלימות במשפחה: עבירות מין- "מספר עבירות המין במשפחה שנחקרו במארס האחרון עלה ב-41% ביחס לתקופה המקבילה בשנה שעברה (34 מקרים לעומת 24) - כך עולה מנתונים שפרסמה היום (ראשון) משטרת ישראל. עוד עולה מהנתונים כי מספר התיקים שנפתחו בגין אלימות במשפחה עלה ב-16%. במשטרה מייחסים את העלייה לשהות הממושכת של משפחות בבתים בעקבות התפרצות מגפת קורונה. זאת ועוד, בשבועות האחרונים פועל שירות המבחן למבוגרים במתכונת מצומצמת, וחלק מהקבוצות והסדנאות הטיפוליות לאלימות במשפחה הופסקו לגמרי"...(יהושע (ג'וש) בריינר)מחקרים מצביעים על אפשרות להתגברות האלימות במשפחה בתנאים אלה עד כדי רצח במשפחה ואו למקרי אובדנות .זהו תג מחיר יקר אשר עלול לפרוץ אחרי הקורונה ואז, "השד עלול לצאת מהבקבוק"....

4. עבירות פדופיליה -- השבוע פנה פדופיל לילד בן 12: "בוא ניפגש ברכב ואתן לך כסף, אחרי הקורונה תוכל לקנות דברים ויהיו הרבה מבצעים"..

5. אונס- "הוא לקח את התמימות של הילדה שלי" :נערה בת 12 נאנסה על ידי בן 19 שפגשה בסנאפצאט. בראיון ל-deseret news מספרת אימה של הנערה על הסיוט שעברה המשפחה. "חשבתי שכל מה שיש באפליקציה הזו זה פילטרים מטופשים. אני רוצה שאנשים אחרים ישמעו את מה שעברנו כדי שידעו לשמור על הילדים שלהם ועל עצמם". ב- 19 במרץ הואשם אריק ג'יימס ג'פסן, בן 19 ממדינת יוטה שבארה"ב, בשמונה עבירות: חטיפת ילדה, אונס של ילדה, מעשי סדום בילדה, התעללות מינית בילדה, פיתוי קטין ועוד. לפי כתב האישום, ג'פסן פגש נערה בת 12 בסנאפצ'אט, התידד איתה ויום אחד אסף אותה לביתו ואנס אותה אונס קשה.המאפיין עבירות מין הוא הקושי בדיווח מיידי של הקרבן. באשר לכמות עבירות המין בעידן הקורונה ,יש לצפות לעליה משמעותית בשל הנסיבות העכשוויות של ריחוק ובידוד . נסיבות הגורמות, לעיתים לחברויות שונות על רקע הבדידות. תלונות בנושא זה תגענה באיחור ,אם בכלל.

6. אונס ופגיעות מיניות ווירטואליות- באמצעות הרשתות החברתיות הפכו לעבירת העת הזו... אין גבול ליצירתיות של עברייני המין ותעוזתם להגיע לסיפוק באמצעות הרשתות החברתיות ועל חשבון תמימותם של ילדים...

7. עבירות סמים- קניה וסחר באמצעות הרשתות החברתיות:"בעבירות גידול סמים - ירידה של 33% ושל 46% בעבירות סחר בהשוואה לחודש מרץ בשנה שעברה". יש לציין שעבירת הסמים הינה עבירת חשיפה, על המשטרה לעבוד בשטח על מנת לעקוב ולעצור עברייני סמים אלא שבימים אלה היא עסוקה באכיפת צווי קורונה והצבת מחסומים ,מעקב ובמרדף אחר חולי קורונה וחייבי בדוד שאינם ממלאים את חובתם. הלכה למעשה- נוער וצעירים ,דווקא כעת, בהסגר ובידוד נהנים מיכולת להשתמש בסמים באין מפריע, שהרי , כולם ספונים בבתים . לשם המשטרה לא מגיעה.

8. משקאות חריפים- הרשתות מדווחות על עליה של כחמישים אחוז בצריכת משקאות חריפים. זהו הסמפטום לשימוש רב יותר במשקאות חריפים הידוע בסכנותיו דווקא בתקופת הקורונה. ניתן להבין זאת מציטוט מדו"ח המשטרה:

9. "בעבירות האלימות במרחב הציבורי אין שינוי"- המשמעות היא שהאלימים לא בהסגר!!! שהרי, שכרות ואלימות הולכים יחדיו.

10. עבירות מירמה והונאה- עבירות מרמה והונאה הן עבירות המשתייכות לתחום של עבירות כלכליות. עבירות מרמה נחשבות לעבירות בתחום הגניבות, אך הן הרבה יותר מורכבות מעבירות קלאסיות של גניבה. המרמה מתבצעת תוך שימוש מושכל ביד ובתחבולות, כאשר המבצע אותה מזייף מסמך או נמנע מלחשוף פרטים מסוימים, גורם להטיות מסוימות בשיקולים של גורמים אחרים ומפיק מביצוע העבירה טובה אישית כלשהי כמו כסף, שליטה או כוח. בני נוער בגיל התבגרות רואים בעבירות מעין אלה סיפוק ליצר ההרפתקני והסקרני המאפיין גיל זה.

הורים הטרודים ממילא ב:שימור התא המשפחתי, בהישרדות בעקבות משבר הקורונה, בשימור מקומות עבודתם, בסכנת פיטורין, בעיסוק יתר בילדים, חשש ממשבר כלכלי שיפגע בחסכונותיהם, חרדה ודיכאון... הרי,כל אחד מאלה מהווה מנבא סיכון בפני עצמו. ולכן, הורים חייבים להיות עם אצבע על הדופק כדי לא לאבד שליטה כי גם הילדים שרויים בפחד ומשבר ועלולים לחפש "פתחי מילוט" מסוכנים.

23 צפיות0 תגובות
bottom of page